суботу, 31 березня 2018 р.

А вам не заважають FM станції?

Відстань від мого будинку до антени FM передавача складає близько 1.5 км. Зрозуміло, що за таких умов навіть не дуже довгий відрізок дроту буде працювати як антена. А в результаті певних паразитних перетворень отримуємо на виході звукопідсилювальної апаратури відчутний "фон" ЧМ радіопередач у паузах між піснями замість ледь помітного рівномірного шуму. Не те щоби ситуація була настільки критичною, але я люблю слухати музику негучно за умови тиші навколо, і такий ефект злегка мене дратував.

Може я б залишив все як є, але недавно я почав конструювати приймач прямого перетворення (ППП). Для тих хто не в курсі справи, підсилення за низькою частотою у таких приймачах складає порядку одиниць або навіть сотень тисяч. Зрозуміло, що на етапі макетування з купою досить довгих дротів ефект паразитного FM "мовлення" проявився в усій красі, і з цим я вже ніяк не зміг змиритись.

Та недаремно ж кажуть, що все геніальне - просте. Трохи подумавши та
LC фільр низьких частот першого порядку.
LC першого порядку.
погортавши Інтернет, вирішив змоделювати LC фільтр в QUCS. І, виявляється, за його допомогою можливо отримати досить хороший результат. Моделювання показує, що простий одноланковий LC фільтр здатен ослабити сигнал-заваду з частотою 100 МГц на 33 дБ (45 разів). Що ж, треба пробувати на практиці.

Далі я взяв дріт діаметром близько 0,4 мм (який був під рукою) та намотав котушку - 10 витків на свердлі діаметром 6 мм. Розрахункова індуктивність близько 0.5 мкГн. Котушку та конденсатор на 220 пФ підпаяв на вході мого підсилювача якомога ближче до першого каскаду. Ефект паразитного ЧМ мовлення у простому підсилювачі повністю зник.

П-подібний LC фільтр низьких частот.
П-подібний LC фільтр.
Але не все одразу. ППП, зібраний на макеті, відреагував на одноланковий LC фільтр продовженням паразитного наспівування мелодій з FM станцій. Тоді я додав ще один конденсатор. Отриманий п-подібний фільтр остаточно задавив залишки FM завад. Я задоволений :)

В особливо складних випадках паралельно котушці варто під'єднати конденсатор на 10-12 пФ. Далі треба підлаштувати цей контур за найменшим рівнем завад. Для цього до потрібної міри розтягуються витки котушки.

P.S. Можу порекомендувати програму QUCS, як простий, кроссплатформений і повністю безкоштовний SPICE симулятор з відкритим кодом. http://qucs.sourceforge.net/

Немає коментарів:

Дописати коментар